“Wie döt mij wat, wie döt mij wat vandage. ‘k Heb de banden vol met wind, nee ik heb ja niks te klagen”. Het liedje van Skik, alweer uit 1997, verwoordt perfect mijn liefde voor fietsen (en verraadt tegelijkertijd mijn Drentse roots).
Fietsen is de meest energie-efficiënte manier om je te verplaatsen. Het is 5x ‘zuiniger’ dan lopen, blijkt uit onderzoek. In de stad is het veruit de snelste manier om van A naar B te komen, het is gezond, beter voor het milieu en een sociaal bindmiddel. Daarbij: het is voor alle leeftijden. Kortom, fietsen heeft alleen maar voordelen. Niet voor niets draagt het Zwolse programma voor fietsstimulering, waar ik de komende tijd mijn tanden in mag zetten, de titel “Fietsen geeft vrijheid”.
Pleidooi voor onze fietscultuur
Het pleidooi voor de fiets lijkt daarmee een no-brainer, maar de praktijk is weerbarstig. Het valt me op dat veel gemeentebestuurders, als het erop aankomt, toch de auto op één zetten en dat sommigen fietsmaatregelen geframed worden als ‘autootje pesten’. Met bewoners is het niet anders. Laatst las ik een column waarin de auteur zijn weerstand tegen fietsen uiteenzette met termen als “levensgevaarlijk”, “lemmingen met oogkleppen”, “rotweer” en “ mij niet gezien”. Ik geef toe, ik moet ook een drempel overwinnen als ik eerst een regenpak moet aantrekken, maar het regent maar 8% van de tijd.
Qua verkeersveiligheid maak je tegenwoordig de blits op een feestje met een smeuïge fatbike-anekdote. Daarvoor was het de scooter, bromfiets, vouwfiets of bakfiets die het moest ontgelden. Er is altijd wel een tweewieler die gebasht wordt, maar het feit is: het gedrag geeft de doorslag en de meeste fietsers – en ook fatbikers – deugen.



Trots op ons fietsland
Dus, laten we positief blijven. Sinds onze toetreding tot de Dutch Cycling Embassy besef ik me steeds meer dat onze fietscultuur goud waard is. Fietstochten door Houten en Utrecht met Hongaarse en Zwitserse delegaties leerden me minstens één ding: wat we de de afgelopen decennia op fietsgebied voor elkaar hebben gekregen is ongekend en is iets waar we trots op mogen zijn.
We vinden fietsen zelfs zo vanzelfsprekend dat we er vaak niet over nadenken. Ook bij Hart voor Verkeer was de fiets lange tijd ‘verborgen’ in onze projecten, terwijl onze werkzaamheden zich voornamelijk richten op verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en de mobiliteitstransitie. Daar speelt de fiets een sleutelrol in, zowel op het gebied van infrastructuur, gedrag en educatie. Gelukkig worden de fietser (én de voetganger) steeds vaker op één gezet.
Zijn we er dan?
Welnee! Er moeten tot 2030 bijna een miljoen woningen worden bijgebouwd. Ik mag toch niet hopen dat we daar een miljoen (of meer) parkeerplaatsen bij gaan aanleggen. Het is geen gemakkelijke opgave maar ik draag graag mijn steentje bij. Uiteraard ‘op fietse’.
P.S. het liedje ‘Op fietse’ van Skik staat op onze leuke Spotify-playlist. Beluister deze via: Playlist Hart voor Verkeer | Spotify
Column van Arjan Breider

Speelt binnen jouw gemeente ook de discussie hoe actieve mobiliteit te stimuleren? Neem contact op met Arjan Breider om de mogelijkheden voor ondersteuning of advisering door Hart voor Verkeer samen te verkennen.
Contactgegevens Arjan Breider: 06-40206898 of arjan@hartvoorverkeer.nl
