“You may say I’m a dreamer…” – de mens centraal

Mijn droom is dat ik op een ochtend wakker wordt met een persoonlijk mobiliteitsadvies, rekening houdend met alle activiteiten in mijn agenda. De wekker gaat vanzelf. Genoeg tijd om op te staan en koffie te zetten. De avond van tevoren heb ikzelf niks gepland, want mijn reisadvies wordt ‘real-time’ gegenereerd naar de verkeersituatie die ochtend. Het kan zijn dat ik op twee ochtenden heel anders reis naar dezelfde bestemming. Is het rustig op de weg? Dan kan ik met de auto naar een gratis P+R en daar de deelfiets pakken. Maar misschien wil ik wel iets voorbereiden en is het beter om ongestoord in de trein te werken, Of, als de trein vol zit, is het beter om thuis op te starten en later reizen. Wel handig om je agenda goed bij te houden en dat AI weet wat je reis- en werkvoorkeuren zijn…

Het concept is niet nieuw: Mobility as a Service (MaaS). De reiziger centraal met een reisadvies op maat, zonder acht verschillende apps op je telefoon maar alles op één plaats. De praktijk is alleen weerbarstig: krijg alle mobiliteitsaanbieders maar eens in één app. Deze maand organiseer ik voor beleidsmedewerkers in de provincie Utrecht een kennisatelier over “Publieke Mobiliteit”. Dat is ook reizen op maat van A naar B, maar bij voorkeur met het openbaar vervoer en met goed aansluitende duurzame vervoermiddelen zoals deelfietsen. De uitdaging blijft: hoe verleid je mensen om de auto te laten staan? Gewoontegedrag is hardnekkig. Ik ben benieuwd welke ideeën Utrechtse gemeenten hebben over échte duurzame mobiliteit want van één ding ben ik overtuigd: Automobiliteit heeft niet de toekomst.

Een app die jou kent en jou reisadvies geeft. Voor sommigen klinkt dit eng en onpersoonlijk maar ik vind die oplossing juist heel menselijk. Veilig en duurzaam reizen zoals jij dat wilt, zonder eindeloos plannen, rekening houdend met de drukte op het spoor en op de weg. Het gaat ook niet om die app, maar om het optimaal benutten van onze mobiliteitsmogelijkheden, voor onszelf, voor het klimaat, voor de toekomst. En ja, ik wil het goede voorbeeld geven: fietsen, niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar ook omdat het gezonder is voor mezelf, of met de trein (raad eens waar ik deze column schrijf). En zodra er een deelauto komt waar onze hond in meekan, gaat onze auto weg of kunnen anderen hem gebruiken. De sleutel ligt onder de bloempot.

“You may say I’m a dreamer, but I’m not the only one”. Alleen mensen bepalen welke kant het opgaat. Toch merk ik dat het gesprek met bewoners van de gemeenten waarvoor wij werken vaak gaat mijn auto dit, te weinig parkeerplaatsen zus en de slecht ingerichte weg zo. Niet onbelangrijk, maar ik spreek ook mensen die zelf verantwoordelijkheid nemen. “Ik doe de auto weg”, “Ik parkeer verderop”, “Ik doe zelf iets tegen hard rijden in mijn straat”. Kortom, draag bij en bepaal zelf hoe je veilig en duurzaam van A naar B komt. Hou vol, samen komen we er wel!

veilige-schoolomgeving