Autodelen: ja of nee?

Column van Arjan Breider

In steeds meer wijken zie je, net als laadplekken voor elektrische auto’s, gereserveerde parkeerplaatsen voor deelauto’s. Logisch voor deelautogebruikers, een doorn in het oog voor (sommige) buurtbewoners. Het blijft een vreemde gewaarwording dat iets wat gebaseerd is op ‘delen’ veelal ontaardt in een ‘wij-zij’ discussie. Dat is vast herkenbaar. De ironie is dat, als deelauto’s goed gebruikt worden, de gereserveerde parkeerplaatsen vaak leeg zijn. Dat helpt niet voor de beeldvorming als ‘Henk’, na een lange dag werken, geen parkeerplaats kan vinden bij zijn huis.

Meer of minder

Voorstanders schermen met het argument dat het gebruik van deelauto’s juist parkeerplaatsen scheelt. In theorie klopt dat ook wel. Als meer mensen een auto delen, zijn er minder auto’s op straat. In de praktijk verschilt dat echter per locatie. Zo zijn er voorbeelden bekend van deelauto’s die 15 gewone auto’s vervangen. Daarentegen zijn er ook deelauto’s die maar af en toe worden gebruikt door mensen die toch al geen auto hebben.

Altijd plek

Terug naar de gereserveerde parkeerplaats. Natuurlijk is het belangrijk dat er plek is voor deelauto’s. Als we deelmobiliteit willen stimuleren, is het ook noodzakelijk dat ze bereikbaar zijn. Maar er bestaan ook andere oplossingen, dan alleen via een gereserveerde parkeerplaats. Sommige aanbieders, zoals bijvoorbeeld Mywheels, werken met zonering. Daarmee kun je de deelauto achterlaten in een bepaald gebied en kunnen nieuwe gebruikers de deelauto vinden met hun app. Ook zijn er autodeelgroepen die hun deelauto’s alleen op eigen terrein hebben staan.

Maatwerk gevraagd

Autodelen vraagt om maatwerk. Daar denken wij bij Hart voor Verkeer graag over mee. Lees onze adviesdienst. Een betere wereld door veilige en duurzame mobiliteit is waar wij namelijk graag aan bijdragen. Bel of mail me dus gerust als je een keer met mij hierover van gedachten wil wisselen.

Hoe reis jij?

Oja, onze medewerkers gebruiken voor alle zakelijke reizen het openbaar vervoer, een (deel)fiets of een deelauto. Welke keuze’s maak jij om duurzamer te reizen?

Arjan Breider

arjan@hartvoorverkeer.nl

tel: 06 – 40 20 68 98

veilige-schoolomgeving