Projectleider Deelmobiliteit, hubs en MaaS bij het programma Goed op Weg van de Provincie Utrecht
Vanaf oktober 2024 is Arjan Breider voor een jaar ingehuurd geweest als projectleider deelmobiliteit bij Goedopweg. Goedopweg is een programma van diverse overheden in de provincie Utrecht voor slimme en duurzame mobiliteit. Het stimuleren van meer deelauto’s deelbakfietsen, deelfietsen en deelscooters is een van de doelen van Goedopweg.
Interessescan
Arjan voerde onder meer onderzoek uit naar de behoefte van deelmobiliteit in Utrechtse gemeenten. Als er behoefte bleek te zijn, bijvoorbeeld naar deelauto’s en deelbakfietsen, dan bemiddeldeGoedopweg tussen gemeenten, aanbieders en mogelijke gebruikers. Met het uiteindelijke doel: meer deelvoertuigen op straat in de provincie Utrecht!



Excursie Düsseldorf
Arjan organiseerde samen met collega’s bij Goedopweg ook werkateliers. Zo ging hij met een delegatie van 33 gemeente-, regionale- en provincieambtenaren op 23 oktober 2024 op ‘expeditie’ naar Düsseldorf. Net als de regio Utrecht, zet de stad Düsseldorf, samen met de deelstaat Nordrhein-Westfalen, stevig in op de mobiliteitstransitie (‘Mobilitätswende’). Deelmobiliteit draagt bij aan een duurzame en aantrekkelijke stad.
Over deelmobiliteit
Deelmobiliteit kan een enorme bijdrage leveren aan de mobiliteitstransitie. Minder voertuigen, meer groen. Voor huishoudens is een deelauto vaak veel betaalbaarder dan een eigen auto. Geen kosten voor onderhoud of verzekeringen, je betaalt alleen wanneer je een voertuig gebruikt. Veel deelauto’s zijn elektrisch, wat zorgt voor schonere lucht en minder CO2-uitstoot.
Een vrij nieuw concept is de deelbakfiets. Een gezond en efficiënt alternatief voor de auto. Ideaal voor praktische klussen: een deelbakfiets biedt de perfecte oplossing voor het vervoeren van grote spullen of boodschappen zonder auto of een dagje op pad met de (klein)kinderen.
het goede voorbeeld
Als projectleider gaf Arjan graag zelf het goede voorbeeld. Zo werkte Hart voor Verkeer in opdracht van Goedopweg en voor zakelijke verplaatsingen zijn uitsluitend duurzame vervoerswijzen ingezet. Liefst de fiets of het openbaar vervoer maar als een auto even beter uitkwam: dan de deelauto. Zo droeg Hart voor Verkeer zelf ook bij aan een duurzame toekomst en dat voelde goed.

